Výfuky – katalyzátory

Jak vybrat univerzální katalyzátor?

Univerzální katalyzátory jsou vyráběny ve více variantách: kovové nebo keramické, v různých tvarech a s přípravou pro plnění různých EURO standardů.

Postup výběru univerzálního katalyzátoru:

  1. Norma EURO podle technického průkazu – obecně nelze říci podle roku výroby, jaká norma pro výběr bude platit – vozy do roku 1998 splňují EURO 2 (norma je platná od 1996). EURO 3 je platné až od r. 2000, ale vozy mohou být normované EURO 3 již od roku 1998.
  2. Konstrukce prostoru podvozku – velikost prostoru, který je k dispozici pro montování univerzálního katalyzátoru, určuje tvar a velikost vnějšího obalu.
  3. Materiál vložky – Keramická vložka katalyzátoru je levnější. Kovový je sice o něco dražší, ale je méně náchylný na rozbití například odlétávajícími kamínky (keramika je křehká). Je vhodný i pro alternativní pohony.

Co je někdy pro výběr důležité

  • Většina univerzálních dílů pasuje na benzinové nebo dieselové motory. U některých univerzálů mohou být ale dílčí omezení pro alternativní pohody (LPG, CNG) – zde nejsou vhodné katalyzátory keramické, které hůře odolávají vyšším teplotám výfokových plynů u těchto alternativních pohonů. Pozor je také třeba dávat v případě turba.

Co není ve výběru zohledňováno:

  • Průměr výfukového potrubí – univerzály mají standardizované průměry. Pokud nesouhlasí s průměrem stávajících výfukových trubek, je třeba spojit kat s potrubím redukční trubkou.
  • Způsob spojení s výfukovým potrubím – spojení je možné svařením nebo spojovací trubkou s objímkami. Při výběru katu to ale nehraje roli.

Rozdíl mezi originálním a univerzálním katalyzátorem

Originální je dražší, ale zato připravený k okamžité montáži a s jistotou, že bude odpovídat emisním požadavkům.

Univerzální katalyzátor, pokud je správně vybraný, je mnohdy výrazně levnější. Nemá potrubí, je třeba ho připojit do výfukového systému.

Pokud vyberu naddimenzovaný kat? Výfukové plyny nemusejí mít dostatek síly k tomu projít kanálkami v katalyzátoru, hromaděním v katalyzátoru se zvýší jejich tlak ve výfukové soustavě před katalyzátorem. V hlavě motoru se včas neuvolní dostatek prostoru pro nové splodiny a spalovací prostor nebude správně vyprazdňován.

Pokud vyberu poddimenzovaný kat? Výfukové plyny budou obsahovat větší množství splodin, než povoluje EURO norma daná pro tento automobil.

 

 

Prohlédněte si univerzální příslušenství k výfukům a katalyzátorům zde

 

 

Copyright 2018 Voton trade, s.r.o.